Lasses GM sida

Projekt P1

Här kan du följa renoveringen av en
 
Opel Rekord P1   1960


Numera såld!

Läs om projektet. Från början till slut. Fler projektbilder finns i Bilder/Pics

    

Opel Olympia Rekord   P1                                             English version  
På den här sidan kan du följa  renoveringen av mitt senaste projekt. En Olympia Rekord 1700 årsmodell -60. Den här modellen kallades även P1 (panoramarutor). Mitt exemplar, en 4-dörrars köpte jag i Piteå i Januari 2006 och ska alltså renovera den som ett hobbyprojekt.
                                                  Film och bildspel


       
   
Från detta------------------------------------------------------------- till detta

 


2006-03-18
Tog in Rekorden i garaget förra helgen så nu rullar projektet igång så smått. Här kommer en första rapport. Har under veckan demonterat golvmattor och säten för att inspektera ev. rostskador i golvet.Att jag skulle hitta rost var väl ingen större överraskning, men det såg nog bättre ut än jag väntat mig. Fräsch blå färg kommer fram då man skrapar bort ljuddämpningsplattorna. Längst fram både vänster och höger behöver dock lite ny plåt, tittar man  under ser man att även domkraftfästen och lite av ramsnokarna behöver åtgärdas. Längst bak behöver en bit av trösklarna åtgärdas, den ena rostig och den andra skadad av en domkraft.
Reservhjulsbaljan är ju ett vanligt rostställe, så även på denna. Man ser garagegolvet när man tittar ner där. Ganska lätt att fixa dock. Förutom längst ner på vänster bakskärm som behöver lite ny plåt så verkar dom yttre panelerna bara vara lätt ytrostiga här och var. Går att slipa ner och behandla: Sammantaget är jag ganska nöjd med rostbesiktningen, inte värre än att jag nog kan fixa det själv.
Fortsatte med att demontera alla yttre strålkastare och lampor, stötfångare, grill och framskärmar. När man demonterar så börjar det ju samlas en hel del detaljer, skruvar och muttrar. En del skruvar har en förmåga att hamna i nån påse/kartong som man aldrig hittar igen då det blir dags för montering. Kommer i det här projektet att ta en massa foton samt föra en skruv/mutterförteckning (även bra att ha om man vill köpa nya fräscha skruvar till vissa detaljer). När det gäller säten och inredning så ser dom ganska bra ut men det luktar ju inte så fräscht i en 46 år gammal bil. Kanske syr upp en ny inredning, men vi får se.Finns lite bilder att se om du klickar på Bilder/pics.
Det var allt för den här gången. PS. Provade även att dra runt motorn, döpall. Men det blir ett senare nöje.
                                                      
2006-04-01
Det som hänt sen sist är att demonteringen har fortsatt. Små som stora detaljer. lister och emblem, skärmar och huvar. Kul att se hur små detaljer är fastsatta, små skruvar och muttrar överallt eller rejäla metallclips som går att återanvända. Inga fastsnäppta plastdetaljer har. Har inte bestämt mig om elsystemet ska vara orginal 6volt eller byggas om till 12volt. Eftersom man är en "yrkesskadad" elektriker så åkte i alla fall hela kabelhärvar i soptunnan. En ny härva med nya fräscha trådar ska sys ihop.
Motorlyftet gick smidigt, man får dock vinkla motor/låda ganska mycket då den sitter ganska djupt ner. Här var lyftoket som går att justera bra att ha.
Bilen är nu helt demonterad förutom hjulaxlar och rattstång som får sitta kvar tills jag är klar med rostrep/underredsbehandling. vill inte grisa ner mitt nymålade garage så den måste gå att rulla ut  i sommar för dom allra skitigaste momenten. Även rutor får sitta kvar i alla fall tills vidare, är lite rädd att spräcka dom. Finns inga rostskador kring rutramarna så dom kanske inte alls behöver demonteras. Framöver är det kaprondell, plåtsax och Migsvets som gäller. Finns lite nytt i Bilder/pics, bla annat på motorlyftet.

2006-04-14
Här kommer en liten delrapport i rostreparationerna. har kapat bort all rost som behöver åtgärdas. Som vanligt när man börjar rota i karossen så hittar man fler små skador som behöver svetsas men jag tror att jag har koll på allt nu. Har fått låna en rejäl Kemppi 220 Migsvets från jobbet så nu är det bara att börja kapa till plåtar och svetsa ihop allt. Har lagt till några bilder i Bilder/pics. Återkommer när svetsjobben är klara. Men först ska jag ha lite påskledigt.
   Rostskada i vänster bakskärm bortkapad.                                    

2006-05-07
Så var man då äntligen klar med svetsarbetena. man är ju ingen proffssvetsare så det var skönt att min P1a inte hade alltför komplicerade rostskador. Har fixat domkraftbalkarna/ golvet fram, resevhjulsbaljan,nederkant av vänster bakskärm, ett litet hål i höger bakskärm samt trösklar / domkraftfästen bak, Skriver inte så mycket mera om detta utan kolla istället på bilderna i P1 album del 2.
Framöver kommer jag att syssla med rosskyddsbehandling, skrapa och måla...
Kopplade av från svetsarbetena en kväll och fixade till motorvärmaren som satt i bilen, en slangvärmare som kan vara kul att ha som kuriosa. Lade in en bild på den i P1 album del 3. kommer mer i det albumet senare.
                                                     
2006-05-19 Rostskyddsabetet får vänta ett tag tills sommarvärmen kommer hit till Luleå. började istället undersöka motorn som efter 30 års stillestånd utan rnddragning inte går runt. Som jag misstänkte så satt två kolvar fast i loppen. Efter ett dygn med en "hemlig" blandning av 5-56, tvåtaktsolja och en skvätt 30 år gammal bensin från P1an  i cylindrarna så kunde kolvarna lossas med hjälp av en träkloss och några slag med  en slägga. Cylindrar kolvar och lagertappar ser bra ut så med lite nya slitdelar ska det nog bli vacker sång i 1700an igen. Finns nya bilder i P1 del5
                                                     
2006-06-06 Rostskyddsarb pågår nu för fullt. Hade räknat med att tillbringa  hakva sommaren under bilen, men blästertrissan som jag använt visade sig vara effektiv mot gammal  tectyl så det går undan riktigt bra. det är ju ett riktigt skitgöra men belöningen blir ett glänsande fint underrede. Ska lacka hela underredet/hjulhusen i rött då jag nu bestämt mig för att bilen ska bli röd/vit. Finns några bilder i P1 del 2 där ungefär halva underredet är rengjort och grundmålat.                                   

2006-06-19
Hela underredet är nu rensar från gammal massa, har även fått på ett par lager med rostskyddsprimer. Till nästa rapport kommer bilder på ett glänsande lackat underrede. Tills vidare får ni nöja er med några bilder då det grundmålat.P1 del 2 Lackar så fort väder och bind tillåter.
                                                      
2006-06-26 I dag sprutade jag det sista lagret lack  på underredet och i hjulhus så nu finns bilder på ett glänsande rött underrede  i P1 del 2. Belöningen för allt slit med att ta bort gammal tectyl.
Fortsätter med att lacka innergolv och ev bagagerum och motorrum innan jag tar in bilen i garaget igen för demontering av fram- och bakaxel.
På måndag börjar min semester(4 veckor), men bara lugn, det kommer nya P1-rapporter. En del gillar att ligga på stranden eller att spele golf. jag älskar mina Opelbilar....
 Nylackat främre hjulhus.
                                                          
2006-07-05
Händer kanske inte så mycket under min semester men har i allafall lackat golv och bagagerum. Var 26gr
varmt här i Luleå då jag sprutade, här uppe räknar vi det som ugnslackerat :-)  Bilder i del 6 Interiör/lack

2006-07-22
Har blivit några små framsteg i projektet trots semestern. Är svårt att hålla fingrarna borta från P1an för det här med bilrenovering är ju så förbaskat kul, och på semestern ska man ju göra roliga saker...
Detta har hänt: för att kunna stoppa in motorn under vintern så har jag lackat motorrummet klart. färgen är Opels 547 Magmaröd som hela bilen sen ska lackas i (+474 casablancavit). har även lackat insida av bakluckan. Finischen blir riktigt bra så det lutar åt att jag lackar hela bilen själv när det blir aktuellt. blev över en skvätt färg så jag kommer att lacka även instrumentpanelen i sommar. Håller precis på och slipar den. Det har ju även regnat nån dag , då passade jag på att pyssal lite i garaget och fixade till växellåda och kopplingskåpa.
Finns några nya bilder i Motor/växellåda  och i Interiör/lack

2006-07-30 Har nu hunnit ungefär det jag hade tänkt mig att hinna med karossen före hösten... Underredet är rensat från tectyl och lackat. Bagagerummet,golvet , motorrummet och nu även instrumentpanelen  lackad. Är alltså klart för roligt vinterpyssel i garaget med att fixa till samt återmontera motor/transmision, inredning  med detaljer.
Finns dock kvar en del saker som är bra att få göra ute i friska luften, bla annat rengöring och målning av fram-och bakaxel. Blir  kanske lite tid över till att kolla över skärmar och dörrar också, kanske grovslipa lite, vi får se.


Här en bild på den nylackade instr.panelen. Var tvungen att provmontera ett par kromlister också för och se hur fint det blir. Fler bilder finns här: Interiör/lack

2006-08-17  Om jag inte räknat fel så kommer här den 12:e P1-rapporten. Sedan sisst har jag gjort i ordning insida av framskärmamar rengjort,grundat och lackat. Även bensintanken samt insida motorhuv har rengjorts från gammal massa. Hade inte tänkt göra så mycke mer på karossen i år (lackar nästa sommar) utan väntar på att få ta in bilen i garaget för demontering av hjulaxlar, tyvärr så har Micke hunnit smyga in sin Calibra Turbo dit (demont/modifiering av fördelningslådan) så jag får vänta ett tag.Får pyssla med lite renovering av smådetaljer och sånt under tiden. Finns några bilder i  smådelar samt på framskärmar mm i rostlagning/rostskydd. 

2006-09-06Vid närmare undersökning visade det sig att orginalmotorn hade en liten spricka i en av kolvarna,troligen orsakad av mig själv då jag var tvungen att slå ut 2 kolvar som satt fast i cyl. Har inhandlat en komplett reservdelsmotor från en P2 -62a. Den har körts nyligen och är i så bra skick att jag kommer att använda den istället.    
 Har dock alla nya slitagedelar så den är nu isärplockad , tvättad och lackad . Loppen ska honas och ventilerna slipas in, sen är den klar för ihopsättning med nya kolvringar och lager. Finns några nya bilder i  Motor/växellåda

2006-10-03 Har äntligen fått  in P1an i garaget (som varit okuperat av Mickes Calibra T) så nu kan man börja göra lite nytta igen . Kommer  framöver att jobba med chassit och motorn. Har idag demonterat framvagnen, som ska tas isär för kontroll av leder och bussningar samt rengöras och målas.Har även pillat lite på växellådan som fått ny bussning till växl-mekanismen, för distinkta växlingar... Motorn står i stativet rengjord och lackad, klar för ihopsättning så jag har en hel del kul framför mig...  chassibilder

2006-10-24 Framvagnen är nu kollad , rengjord och målad fräsch och fin. Återstår bromsjobben på den men det kommer lite senare i vinter. Hittade inget glapp i leder och bussningar men innan jag återmonterar den  ska motorn göras helt klar och återmonteras underifrån hade jag tänkt.  Är klar med underdelen som fått nya kolvringar , vev- och ramlager så nu är det ventilslipning och hopmontering som väntar.
    Framvagn nymålad.     
Återkommer igen när  motor och framvagn sitter på plats .     chassibilder 
                           
2006-11-22  Motor/växellåda och framvagn sitter nu på plats i sina fästen. Jag lyfte upp motorn underifrån innan jag monterade framvagnen. Ett ganska smidigt montagesätt samt att det är mindre risk att man skadar det nylackerade motorrummet.Kommer att bli ett riktigt fräscht motorrum (om man får säga det själv) när allt tillkommande sitter på plats. Ska bli spännande att starta upp maskineriet senare i vår.   Tänkte framöver demontera bakaxeln för rengöring och målning. 

                                   
Framvagn monterad.                                                                        Motorn fast i sina fästen.
                                                         chassibilder             Motor/växellåda                 

2006-12-17  Den här rapporten får avsluta det första året med P1an. Har varit riktigt kul, speciellt med det stora intresse som visats för mitt projekt . ca 4300 besökare  det första året.
Har haft en hel del annat att göra sen sist,måla om i hallen, byte  av kakel ,diskbänk och bänkskivor i köket bla, ja ni vet hur det kan bli ....
Har i alla fall haft loss bakaxeln för rengöring och målning samt ett oljebyte. Den verkar vara OK så jag nöjer mig med det just nu , vi får väl se efter första provkörningen.. Den ligger nu under bilen och väntar... på montering.
Nu är i allafall alla storjobb klara så under 2007 är det bara resten kvar.....
25/12 Somliga går på julotta. Jag tillbringade ett par timmar i garaget på juldagen och monterade fast bakaxeln...
                                                  Bakaxeln klar för återmontering.                                                    25/12 Bakaxeln monterad.
Fler bilder i :     chassibilder     

2007-01-23 Efter alla helger och julskinkor... har jag äntligen kört igång med lite finlir. P1an ska ju få ett helt nytt modernt 12 volts elsystem så jag har trådat  ihop nya kabelstammar samt monterat elcentral/reläer dolt under instrumentpanelen.Elcentralen kommer från en Vectra A. 12 volts torkarmotorn från en Manta A är  monterad och provkörd , den passar faktiskt utan större modifiering. Knappar och reglage samt orginalradion är också monterade så instrumentpanelen börjar se färdig ut.Radion fungerar tyvärr inte så den får bara sitta där,  tyst och vacker. Återgångsmekanismen till blinkers visade sig vara trasig så det är en grej som ska fixas, en ny returfjäder är vad som behövs. Har även monterat dämpplattor på golvet.  Är i alla fall skönt att få göra lite finlir ett tag efter allt grovjobb.
Orginalradion,  bara som kuriosa.

Fler bilder i :       Renov./mont.av smådetaljer                   Interiör/lack

2007-02-15   Sen sist har jag bara småpysslat lite lätt. Den slitna ratten har fått ny vit  färg och en fräsch signalring så nu är instrumentpanelen komplett. Elsystemet är klart förutom då montering av strålkastere och lampor.
Har fått hem lite nya delar till bromssystemet så närmaste tiden kommer jag att försöka göra det helt klart. Bromstrummorna är svarvade och lackade och bromsbackarna har fått nya belägg.Har även renoverat hjulcylindrarna men väntar på packningssats till hyvudcylindern. Till nästa rapport ska nog bromssystemet vara helt klart.
Fler bilder i :    chassibilder      (nylackade/nysvarvade bromstrummor)       Renov./mont.av smådetaljer       (ratt)

2007-03-09  Bromssystemet är nu klart och injusterat. Allt ät åtgärdat från huvudcylinder ,bromsrör,slangar, hjulcylindrar till nya bromsbelägg och omsvarvade trummor. Bromsslangar var lite problem att hitta så jag anlitade lokala hydraulfirman som tillverkade nya till en rimlig kostnad.
Har även monterat dit kardanaxeln samt avgassystemet och bränslerör, så nu behöver man inte in under bilen nå mer.  Lite finpyssel har det också blivit då jag monterade  in "klimatanläggningen" samt den fina gamla slang-motorvärmaren. Tändsystemet har fått nya delar så nu är det inte långt kvar till provstart av 1700an.
                                      
Stålomspunna bromsslangar                                                                  Avgassystem monterat.

Fler bilder i :    chassibilder       och i    Renov./mont.av smådetaljer

2007-03-25    It`s  alive !!!
Idag har jag premiärstartat 1700an. Efter ca 37 år i dvala låter den nu igen som bara en Opel 1700 kan göra.
Förberedde genom att pumpa fram bränsle ända fram till förgasaren  och den startade sen  direkt,utan problem. Allt som behövdes var en liten justering på tomgångsskruven, gick sedan jämnt och fint och svarar direkt på gas. Ett par mindre vattenläckor bla. vid termostathuset behöver dock tätas.
Tog även en kort provtur runt kvarteret, kopplingen funkar bra och alla växlar går i fint och inga större missljud hörs, SKÖNT.
Framöver blir det en del mindre justeringar innan jag börjar med inredning och slip/lack
       
Renoverad 1700motor och  motorrum.
Fler bilder i:    Motor/växellåda      motorljud:  Film och bildsp 


2007-04-15   Kommer inte att hända sååå mycket nu under våren, finns ju en del andra sysslor också som måste göras... men har i alla fall börjat sprätta upp sätena och har beställt 6m creme-vitt  och  2m rött konstläder. Sätena kommer att bli helvita med röda kantband och dörrsidor i rött/vitt. Får återkomma till det senare för så fort väder och vind tillåter så backar jag ut P1an och påbörjar  slip/spackling.
Säten uppsprättade. Används som mallar till nytt.

2007-05-12  Inredningen får vänta ett tag. Har påbörjat  slipning av karossen.  Vänster bakskärm är väl där det går åt mest spackel då jag bytte ut hela nedre delen bakom hjulhuset. I övrigt är karossen helt rak och fin så det är bara att slipa ner lacken. Får hoppas att värmen kommer snart så att man kan prima och så småningom lacka karossen.
Är väl inte så mycket att skriva om detta. Återkommer när det hänt lite mer...
 Vänster Bakskärm. Går åt en del spackel.
Fler bilder i:  Interiör/lack

2007-06-12  Det finns inga genvägar. Små skador i lacken visar sig dölja en brun prick i plåten, trots att ingen rost syns utanpå . Så det är bara att slipa plåtrent för att undvika problem i framtiden. Inte så mycket kvar nu dock. Räknar med att spruta på primer och filler före midsommar.

Hela bilen är nu i stort sett slipad plåtren.

2007-07-04   En liten kort rapport om lackarbetet för och visa att jag inte helt tagit semester från garaget. Har nu sprutat grundprimer samt ett lager slipgrund på P1an. En lätt våtslipning återstår innan jag sprutar topplacken. Den kommer alltså att bli röd med vitt tak. E474Casablancaweiss und E547Magmarot.
 
Fler bilder i:  Interiör/lack

2007-07-24   P1an NYLACKAD .Lacken är ju en liten del av ett sånt här projekt men ändå det som syns mest.Skönt att ha det avklarat nu. Har sagt redan tidigare att nu återstår bara "finjobb" på bilen. Spackling/slipning var visserligen inget "finjobb" men nu kan jag säga att bara finjobb återstår. Putsa och återmontera lister och sånt, montera dörrar och huvar samt det roligaste av allt :att börja jobba  på inredningen (höstjobb).
Garagelack har man ju hört talas om men denna har jag alltså lackat ute på gräsmattan,"trädgårdslack". När det gäller resultatet/finishen så vet jag inte om det syns på bilderna men jag är i alla fall riktigt nöjd.
    

  
Här några bilder på den nylackade P1an. Som ni ser har jag skippat det vita under sidolisterna.

 Fler bilder i:  Interiör/lack  
Återkommer med lite fler bilder och snack när jag fått på lite mer detaljer och det börjar se ut som en bil.

2007-09-07
Senaste tiden har ALL min tid gått åt till uppstarten av min nya  webshop  NORRA KUST GARAGET så det har inte hänt så mycket på P1 fronten.Dörrarna och nån list har monterats. Vintern här uppe är dock  lång   så till våren ska den vara ute på vägarna.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        


2007-11-02 Dags för en liten uppdatering. Är ju inte så mycket jobb kvar på den, så jag har inte haft nån  större brådska, ska ju räcka till som småpyssel fram till våren. Har fått på dörrar, handtag, lister och sånt så nu är den klar utvändigt.Kromet på stötfångare är inte det bästa men dom får hänga kvar.... Kanske man hittar några bättre begagnade så småningom .
Härnäst  står inredningsjobb på tur.  Bagagerummet blir först att få ny matta, sedan  får jag ta fram symaskinen för att börja med innertak och säten.

Lägger in några teaser-bilder här på detaljer.   Showoff-bilder på hela skönheten tänkte jag spara till våren...

     

   


2007-12-02   Lite småpyssel i garaget har det blivit, så här kommer en (pytte)liten update. Har skurit till en ny matta till bagagerummet som nu är helt klart, samt påbörjat inläggning av ny golvmatta i kupén. Orginal golvmattan som pulvriserades vid demonteringen går inte att få tag i. Har här använt en grå gummiduk som får duga som ersättning. Innan tomten kommer ska golvet vara klart. Gott om tid,så  jag får nog lite tid att skissa på säten/dörrsidor också.

                         
Bagagerumsmatta                                                                     Golvmatta (ej klar)
Har lagt in några fler bilder i :  Interiör/lack


2007-12-09
Har inte hänt så mycket i veckan men har monterat på att par "ögonlock" på P1an. Lätt custom är ju mitt tema i detta projekt så dessa är en liten detalj som passar in bra. Nu är inte dessa vilka köpes-delar som helst utan handgjorda!!! av en Opel-vän i Malmö, Rickard. Proffsigt gjort eller hur.
Rickards eget P1-projekt och mitt har nu följts åt i snart två år och vi har hjälpt och peppat varandra.
Kolla gärna in här: Rickards P1a  Det märkliga är att trots att vi aldrig kikat på eller försökt efterapa varann så ser det ut som om våra projekt blir väldigt lika. Smaken är inte alltid dom baken...
 
        
 Handgjorda "ögonlock"                                           Lätt custom ska det vara.


2007-12-19   Skulle vara klar med golvmattan innan tomten kommer. Verkar som jag klarade det.

   
Tomten inspekterar...                     God Jul o Gott Nytt År


2008-01-21  Har kommit igång igen med lite inredningsjobb . Förardörrens handtag som inte såg för vackert ut har fixats. Som ni ser blev den grå igen, då jag ändrat mig lite i färgvalet . Ursprungspalanen var en inredning i rött och vitt. Nu kommer jag att behålla det gråa i handtag/dörrsidor och klä om det övriga i cremevitt.
                  
                    Förardörrens handtag   FÖRE                                 EFTER
Sätena var  relativt hela men smutsiga, samt att det vita blivit gult och fult. Sitter även en del unken lukt i 48 år gamla säten , så en ny fräsch cremevit klädsel kommer att bli ett lyft. Är ett pillerjob som man inte får ha för brottom med.....
       
                Klädsel  FÖRE                                                       nya bitar till ryggstöd fram.
Har lagt in några fler bilder i :  Interiör/lack
 
2008-02-23   Dags för en liten uppdatering. Sommaren närmar sig... och jag har inte haft så mycket tid över till P1an som jag hade velat. Har sammanställt en "kvar att göra" lista ,och jag får nog lägga på  en rem nu för det är en hel del småsaker kvar att göra förutom inredningen. Gummilister,signalhorn, spolaranordning mm.
Klädseln till framsoffans ryggstöd är nu klara och uppspända på sätet. Går ganska fort att sy ihop när man väl klippt ut enl mallarna. Mesta tiden tar att sy kanalerna för stoppningen. Cremevitt med gråa kantband blit det.

Framsoffan snart klar.


2008-03-16   Inredningsarbetena fortgår och framsoffan är nu helt klar och inmonterad i P1an.Även baksoffan är på gång . Som liten omväxling till allt arbete vid symaskinen har jag även gjort bort en del smådetaljer,monterat signalhorn spolaranordning,gummilister mm.Har även klätt om en dörrpanel för att se hur resultatet blir.Det gråa är orginal och det som en gång i tiden varit vitt är nu omklätt i nytt vitt  konstläder.

 
Framsoffan klar/inmonterad                                                    dörrpanel delvis omklädd.

2008-04-12 Börjar närma sig slutet nu.Baksoffan inmonterad, återstår innertak samt en del smådetaljer. Regbesiktning är beställd till den 30/4....Det mesta ska varaklart då hoppas jag. Ett par nya detaljer har inhandlats.lejontass till avgasröret samt en ny fräsch retro-spegel.
            Finns några fler bilder i :  Interiör/lack


2008-05-01
P1an gjorde igår sin första rejäla provtur. Till Bilprovningen. Allting fungerade bra och den knallade på  i stadiga 90 knyck. Inga vibrationer eller oljud. Bilen är nu regbesiktad men det dröjer än ca 1vecka innan dom nya skyltarna kommer. Gjordes även en kontrollbes samtidigt, allt var OK förutom att besiktningsmannen tyckte att det var för mycket glapp i styrväxeln. Går att justera , och får alltså göra en resa till dit för att visa upp det igen. Han hade även synpunkter på mina fina  strålkastar-ögonlock (trafikfarliga) så dom  får jag nog plocka bort  till efterkontrollen. Men sen är det ju 2år till nästa bes....

P1an hos Bilprovningen 30/4  2008    Besiktningsmannen synar ordentligt , använder en lupp tror jag :-)

Fick även positiva kommentarer från  övriga besiktningskunder, bla annat en äldre farbror som  var verkligt intresserad då han själv haft en P2a -61. En fin raritet tyckte han om min Rekord.
Ord. arbete inkräktar ju alltför mycket på fritiden så tyvärr så är jag  inte riktigt klar med alla detaljer än. Innertak saknas än, och jag letar ett lämpligt material att sy det av. Men det ska snart vara ordnat så  jag återkommer snart med  SHOW OFF bilder som avslutning på detta P1projekt.


2008-05-25   P1-SLUTRAPPORT.Finns visserligen alltid nåt att göra på en sån här gammal bil, men detta får bli en slutrapport i projektet.Efter två vintrars hobbypyssel står den där nu blank och fin igen, räddad från skroten/Opelhimlen.Besiktningen gick bra och den är nu körklar fram till 2010. I sommar blir det bara cruising.
En sån här omfattande renovering är ju inte bara finlir men för mig som bilintresserad kan jag inte tänka mig nån roligare hobby. Har man väl börjat är det svårt att låta bli.Läste en bit upp här att jag tillbringade juldagen 2006 med att montera bakaxeln,,,, så ni förstår...
Nog skrivet,kolla på bilderna och lämna gärna en kommentar i gästboken eller via kontaktformuläret.  
Trevlig sommar /Lasse

 
En bild på P1an som den såg ut då jag köpte den             Och här efter ett antal trevliga timmar i garaget.
Ett bra utgångsmaterial visade det sig vara.



                                                  Lätt customlook med Ascona/Manta sportfälgar .


                                                                            samt ögonlock.


                                              Inredningen helt omsydd förutom det gråa på dörrsidor.


Nysytt innertak.


Projekt P1 SLUT.    Fler showoff-bilder här:  
7.Slutresultat

Stort TACK till alla som intresserat följt mitt projekt.